Saramonic UwMic9 mini test

Pierwszy raz testuję coś, co nie jest związane bezpośrednio z obrazem, tylko z dźwiękiem. Dźwiękiem, do którego zazwyczaj nie przykładałem zbyt dużej uwagi, bo najczęściej podczas rejestrowania filmu, to co nagrywał mój aparat, było tylko materiałem ułatwiającym synchronizację z ścieżką dźwiękową nagraną za pomocą innego urządzenia.
Dlatego od razu napiszę, że dużego doświadczenia w tym temacie nie mam, mogę za to opisać swoje wrażenia z porównania testowanego sprzętu do konkurencji. No i oczywiście będziecie mogli na własne uszy przekonać się jaką jakość oferuje testowany przeze mnie sprzęt.
A jest nim system do bezprzewodowej transmisji dźwięku Saramonic UwMic9, składający się z nadajnika TX9, odbiornika RX9 i mikrofonu reporterskiego HU9.

Na początku warto zerknąć na specyfikację testowanego sprzętu:

Specyfikacja zestawu RX9/TX9:

Częstotliwość pracy: 514 MHz – 596 MHz
Ilość kanałów: 96
Czułość: -95 dB
Opóźnienie: 12 ms
Stosunek sygnału do szumu: >70 dB
Wejście mikrofonowe: mini-jack + adapter XLR
Wyjście sygnału: mini-jack 3,5 mm
Wymiary odbiornika/nadajnika: 171 mm x 64 mm x 30 mm
Waga odbiornika: ok. 219 g (bez baterii)
Waga nadajnika: ok. 211 g (bez baterii)
Temperatura pracy: 0°C – 50°C

Specyfikacja mikrofonu HU9:

Częstotliwość pracy: 514 MHz – 596 MHz
Ilość kanałów: 96
Czułość: -95 dB
Opóźnienie: 12 ms
Stosunek sygnału do szumu: >70 dB
Wymiary: 254 mm x 52 mm x 52 mm
Waga: ok. 338 g (bez baterii)
Temperatura pracy: 0°C – 50°C

Nadajnik i odbiornik można kupić oczywiście oddzielnie, ja do testów dostałem je w komplecie.
W jednym zgrabnym opakowaniu znajduje się:

-odbiornik RX9
-adapter montażowy na gorącą stopkę
-klips mocujący
-kabel XLR-BMP
-kabel BMP 3.5mm (jack)

-nadajnik TX9
-klips mocujący
-mikrofon krawatowy typu Lavalier z osłonką przeciwwietrzną i klipsem

Odbiornik pozwala na transmisję dźwięku z dwóch bezprzewodowych urządzeń (np. nadajnik TX9 i mikrofon HU9), które pracują na oddzielnych grupach, oznaczonych literami A oraz B.
Nadajnik i odbiornik są zasilane akumulatorami/bateriami AA (po 2 sztuki na urządzenie).

Na pochwałę zasługuje jakość wykonania sprzętu, który sprawia wrażenie bardzo solidnego. Nic nie trzeszczy, szufladka na baterie jest dobrze spasowana z obudową.
RX9 i TX9 dysponują czytelnym wyświetlaczem, podświetlanym na żółto, dzięki któremu w łatwy sposób możemy odczytać parametry pracy sprzętu jak i go odpowiednio skonfigurować.
Kable dołączone do zestawu sprawiają wrażenie solidnych, wtyki typu jack posiadają przykręcaną blokadkę, dzięki czemu zapobiegniemy przypadkowemu wypadnięciu kabla z gniazda.
Jedynym elementem, do którego mogę się przyczepić jest adapter gorącej stopki wraz z klipsem mocującym. Po zmontowaniu całość delikatnie się rusza, a „śruba” blokująca urządzenie na sankach aparatu potrafi „przeskoczyć na gwincie” utrudniając odpowiednie zamocowanie.
Odbiornik RX9 posiada dodatkowo wyjście słuchawkowe do odsłuchu, przydatne zwłaszcza jeśli nasz sprzęt rejestrujący nie posiada potrzebnego do tego odpowiedniego gniazda (np. Sony A6300/A6500).

Samo przygotowanie do pracy jest bardzo proste i polega na sparowaniu ze sobą urządzeń.
Przykładowo, za pomocą przycisków plus i minus, na nadajniku TX9 wybieramy dla grupy A opcję IR match, Match with RX, a na odbiorniku RX9 opcję Match with TX oczywiście także dla grupy A. Aby wykonać parowanie na obu urządzeniach przytrzymujemy przez chwilę przycisk SET (aż do podświetlenia się opcji) a następnie wciskamy go ponownie (tym razem wystarczy krótkie wciśnięcie). Następnie urządzenia ustawiamy tak, aby wzajemnie „widziały się” (najlepiej dioda w diodę). Po chwili nasze urządzenia będą sparowane.
Jeśli dodatkowo chcemy sparować jeszcze jeden nadajnik TX9, postępujemy analogicznie, tyle że wybieramy grupę B.
W przypadku parowania mikrofonu HU9 proces wygląda trochę inaczej. Najpierw musimy zdjąć jego obudowę, bo pod nią znajduje się port podczerwieni, za którego pomocą odbiera on od odbiornika RX9 odpowiednią konfigurację. Podobnie jak wcześniej, na odbiorniku wybieramy opcję Match with TX oraz odpowiednią grupę, i wykonujemy polecenie przyciskając przycisk SET aż podświetli się opcja, a następnie potwierdzamy wybór krótkim przyciśnięciem SET. Umieszczamy mikrofon w pobliżu RX9 tak aby port IR mikrofonu był w pobliżu diod znajdujących się na obudowie odbiornika. Po chwili ekran informacyjny mikrofonu podświetli się i pokaże wybraną na odbiorniku RX9 grupę oraz kanał. I to wszystko, mamy sparowane dwa urządzenia (nadajnik TX9 oraz mikrofon HU9) z odbiornikiem RX9. Szybkie i bardzo proste.
Wszelkie szczegóły, takie jak np. zmiana kanału na którym komunikują się urządzenia są czytelnie opisane w instrukcji obsługi dostarczonej do urządzeń.

Zestaw Saramonic UwMic9 testowałem z Sony A7R2. Po kilku próbach uznałem, że najlepszym rozwiązaniem jeśli chodzi o poziom głośności nagrywania dźwięku, będzie ustawienie na aparacie minimalnej czułości (najmniejszy poziom szumu) a na odbiorniku wartości w przedziale 20-27.

Poziom szumu jaki słychać na materiale zarejestrowanym za pomocą zestawu Saramonic jest mniej więcej taki sam jak tego nagranego za pomocą wbudowanego mikrofonu Sony (przy ustawieniu podobnej czułości/głośności mikrofonów). Najlepiej będzie jak sami to ocenicie, odtwarzając odpowiednie nagrania przykładowe.

I podgląd z programu RX5 Audio editor:

Mikrofon wbudowany w Sony A7R2

Mikrofon krawatowy Saramonic

Mikrofon reporterski Saramonic

Link do archiwum zawierającego wszystkie trzy przykłady w formacie WAV: KLIKNIJ TU

Producent podaje, że na terenie otwartym zasięg poprawnej transmisji urządzeń wynosi około 100m. Przyznam, że nie przetestowałem zestawu UwMic9 aż na taką odległość, jednak podczas testów oddaliliśmy nadajnik i odbiornik od siebie na mniej więcej połowę deklarowanej maksymalnej odległości, i wszystko działało bez problemu.
Nie zauważyłem też przerw, zrywania połączenia lub jakichkolwiek zakłóceń podczas dłuższej pracy.

Podsumowując, zestaw do bezprzewodowej transmisji dźwięku Saramonic UwMic9 to bardzo ciekawa alternatywa, dla droższego sprzętu np. firmy Sony, który daje nam zadowalającą jakość, za rozsądną cenę (RX9 + TX9 za 1099 zł, HU9 za 649 zł, ceny z 29.01.2017). Prostota obsługi oraz konfiguracji, to dodatkowy atut, zwłaszcza dla początkujących dźwiękowców, niezbyt zaznajomionych z tego typu sprzętem.

Dziękuję firmie Infoto.pl za udostępnienie sprzętu do testów.

Specjalne podziękowania dla firmy Silver Video za pomoc z plikami audio/video 🙂

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *