Canon 1DX2 kontra Sony A7R2

Kolejny raz przedstawiam Wam szybki porównanie dwóch aparatów. Tym razem jest to flagowiec ze stajni Canona czyli Canon 1DX2 oraz znany już z wcześniejszych porównań flagowiec Sony, czyli Sony A7R2. Aparaty do różnych zadań, które jednak można wykorzystać do podobnej foto-filmowej roboty. W obecnym porównaniu skupię się na jakości obrazu jaki można uzyskać z obu puszek. Od razu napiszę, że w kwestii pracy AF, zdjęć seryjnych, sportowych itd. Canon 1DX2 po prostu miażdży Sony A7R2. To tak, na wszelki wypadek, jakbym w komentarzu przeczytał, że porównanie jest „ustawione” tylko pod Sony 😉

Wszystkie zdjęcia testowe zostały zarejestrowane w formacie RAW i miały takie same parametry ekspozycji oraz ISO na obu aparatach. W przypadkach gdzie nie redukowałem szumu, zostały wywołane w Camera RAW (LR) z użyciem defaultowych ustawień.

Na początku coś lekkiego, czyli odzyskiwanie z cieni i świateł. Zdjęcie zrobione na najniższym kalibrowanym ISO czyli ISO 100. Spora rozpiętość tonalna sceny wymusza odzyskiwanie zbyt jasnych i zbyt ciemnych fragmentów kadru w postprodukcji. Obróbka polegała na ustawieniu wartości 100% na suwaku Cieni (Shadows) oraz -100% na suwaku Światła (Lights). Aby łatwiej zobrazować porównanie w tym przypadku zdjęcie z Sony od razu zmniejszyłem do 20Mpix.

Scena testowa wywołana z RAW, bez obróbki.

Jak widać, w światłach wyraźnie przewagę zdobywa Sony A7R2. W cieniach znaczących różnic nie ma (w Canonie 1DX2 brak bandingu, co obrazuje zdecydowaną poprawę w stosunku do wcześniejszych modeli). Ostrość, detaliczność z minimalną przewagą Sony A7R2 (zasługa skalowania obrazu z 42Mpix do 20Mpix).

Czas na szybkie porównanie wyższego ISO. Uznałem wartość 12800 za wystarczająco dużą, choć przyznam, że żałuję troszkę zaniechania testów na wyższych wartościach (będzie jeszcze na to szansa niebawem, więc nic straconego).

Sony A7R2 z swoimi 42Mpix wypada trochę słabiej. Szumu jest trochę więcej i ma on bardziej gruboziarnistą strukturę. Byłem jednak ciekaw co będzie jeśli wykorzystamy przewagę rozdzielczości matrycy 42Mpix z Sony nad 20Mpix z Canona. Dlatego zredukowałem szum podczas obróbki RAWa (Luminance na 20% w Camera RAW) a następnie zmniejszyłem rozdzielczość z 42Mpix na 20Mpix.

Tym razem to Sony zyskało przewagę i nie jest ona niewielka tylko moim zdaniem znacząca. Wyraźnie mniej szumu i trochę więcej detalu widoczne jest na zdjęciu z A7R2.

Po ostatnim porównaniu jakości filmów z Canona 5D4 kontra Sony A7R2 zapisywanych w formacie 4K, byłem ciekaw jak w podobnym pojedynku poradzi sobie Canon 1DX2. Poniżej przykładowe cropy 1:1 z pojedynczych klatek filmu, zarejestrowanych przez oba aparaty.

Niestety Canon 1DX2 jest tylko troszkę lepszy od Canona 5D4 jeśli chodzi o jakość filmów 4K, natomiast w stosunku do Sony A7R2 wypada bardzo kiepsko.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *